Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

“Jste jeho Mother?” (Austrálie)

Volám na dané číslo. Automat se hlásí. “Zvolte jedničku, dvojku, trojku, až desítku.” Hluboký výdech. To chce trpělivost. Napiju se. Vyhlédnu z okna. Zatáhnu žaluzie. Po chvíli zazní: “Zvolte jedenáctku pro spojení s operátorem.”

Aha, to je moje šance, řeknu si natěšeně. 

Staromódní papírové jízdenky na městkou dopravu se v moderním milionovém velkoměstě Brisbane ruší. Každý cestující si musí na MHD, do kterého se počítají městské autobusy, vlaky, tramvaje a dokonce i lodní přeprava po řece, pořídit elektronickou průkazku, na kterou si bude dobíjet kredit.

Brisbane. Autobusová doprava
Brisbane. Zastávka lodě

Pro lidi, kteří velkoměsto navštěvují jen tu a tam, jako jsem například já, je toto nové opatření nepohodlné.

Zlaté pobřeží. Zastávka tramvaje

Každý pasažér si navíc musí průkazku zaregistrovat přes internet, aby věděl,  kolik mu tam zbývá peněz, kdy karta vyprší a aby dobil kredit. Požaduje se vyplnit uživatelské jméno, heslo, pak adresa, email, telefon, pak ještě adresa, kam budou chodit  faktury a potvrzení o zaplacení. Nakonec ještě údaje o bankovní nebo kreditní kartě a je to. Všechno jsem to postupně vypisovala, a to pro každou průkazku zvlášť.

Ale pak ouha – systém hlásí, že u dítěte to nejde. Je potřeba volat na jakési číslo.

Odkládám tuto nemilou povinnost na neurčito.

Až jednou v sedm večer beru do ruky telefon odhodlána, že budu rozmlouvat s automatem. A ten mi pomůže syna, tedy jeho kartičku, zaregistrovat. A opravdu, už je to taky. Automat se hlásí.

Podle jeho zdlouhavých pokynů vyťukám poslušně číslo 11. V tom okamžiku se na druhé straně kdosi ozve, nesrozumitelně se představí  a ptá se, co si přeju. Jsem zaskočena. Mám pocit, že jsem se dovolala do Indie. Myslím, že je to tak. Někteří operátoři skutečně fungují (v rámci úspor) z jiných zemí než z drahé Austrálie. Vyhrknu: “Dobrý večer.” (Ovšem kdoví, kolik hodin je teď u nich). Pak sdělím svůj požadavek.

A už je tu sled otázek: “Vaše křestní jméno.”

“H A N A,” hláskuju pomalu.

“Vaše příjmení.”

 Taktéž poctivě, pomalu a trpělivě vyhláskuju.

“Vaše adresa.”

 “Číslo 11, ulice Konvalinková.” Jde to jako na drátkách.

“Aha, Pivoňková,” píše Ind.

“Ne, prosím,  Konvalinková,” opravuji ho.  “K O N V A …..”

“Co?”

 Tak znova. Po chvíli to asi někde v seznamu možností našel. Pokračuje tedy směle dál: “Je to street, road, lane, court, avenue nebo boulevard?”

“Je to street,” zní má odpověď.

“Adresa pro faktury?  Je stejná?”

“Ano, stejná,” potvrzuji.

“Město?”

Nadiktuju.

“Je to poštovní směrovací číslo 2021?”

“Ne, neni,” povídám. Něco je zde špatně.

Ale Indovi to nevadí a jede si dál po svém.

“Jméno dítěte.”

Řeknu a vyhláskuju.

“Jste …….??????

 “Co prosim?”

“Jste ……….????????

“Promiňte, nerozumím, ještě jednou.”

“Jste jeho MotherrrrrRRr?”  Zakřičí do telefonu, až se leknu.

“To jsem,” povídám.

Výslech pokračuje: “Vaše rodné příjmení.”
“Excuse me? Prosím vás, proč jakési australské ČSAD potřebuje znát moje rodné příjmení?”

“Ještě tajnou otázku,” povídá Ind.

Propána. Poděsím se. Ale pak už  to chápu, to je jako  security.

“Jméno mé první ulice,” navrhuju ze zkušenosti.

“Fajn,” říká Ind. “A odpověď?”

“Ma-li-nov-ské-ho,” říkám já.

Ind kolabuje. Asi neviděl Pelíšky.

“Tak něco jiného,” navrhuju.  Uznávám, že to nebyl nejlepší nápad, ale zase jistota je jistota. “Co takhle jméno mé kočky?”

“Ne, to je dobrý,” odbývá mě. A ani ho nechce znát!

“Heslo je vaše telefonní číslo, ok?” Drmolí a nečeká na mou odpověď. “A jste ready to go, nashle.” Položil telefon v ten samý moment.

“Tak čau,” povídám já už do hluchého telefonu.

Zlaté pobřeží. Tramvaj

Jdu ke svému  PC se přihlásit. Kupodivu to funguje.

Jen mé jméno je totalně zkomolené, ulice je nakonec Pivoňková a město je uvedeno jako Stratford nad Avonou, což je rodiště Shakespeara a nachází se ve Velké Británii. A ne v Austrálii. Takže asi 16 500 km vedle.  Ale hlavně  mám  tyto informace zajištěné svou tajnou otázkou a ještě tajnější odpovědí. Mé údaje  jsou tak utajené, ze na ně nikdo nemůže!

Vzdala jsem to. Svou kreditkou jsem dítěti dobila kredit, aby nejezdil načerno, a ze systému jsem se bezpečně, jak jinak, odhlásila.

 

Autor: Hana Van Soest Jarocka | středa 17.2.2021 7:44 | karma článku: 32,94 | přečteno: 1390x
  • Další články autora

Hana Van Soest Jarocka

Živočichové v australské domácnosti ale zvyknete si

Než usednu venku na zahradní křesílko, zvednu podušku. Musím se podívat, co kdyby pod ní něco bydlelo. Něco, co by mě mohlo kousnout, štípnout nebo bodnout do zadku. Je jistě krásné žít v souladu s přírodou, s rostlinami a

5.6.2021 v 10:33 | Karma: 43,28 | Přečteno: 8161x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Znásilnění v parlamentu (Austrálie)

„Bylo mi několikrát naznačeno, že jestli půjdu s incidentem na veřejnost, bude to mít vliv na mou kariéru.“

18.2.2021 v 4:13 | Karma: 27,08 | Přečteno: 1550x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Austrálie. Jak jsem potkala třídní učitelku

Za čtrnáct dní nám to tu zase začne. Nový školní rok. Obchody už aktuálně zareagovaly a přišly s nabídkou školních potřeb. A rodiče chtě nechtě vyrazili na nákup pomůcek. I já samozřejmě.

21.1.2021 v 12:49 | Karma: 33,89 | Přečteno: 1488x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Covid update z Austrálie

Letní prázdniny jsou v plném proudu. Austrálie, tak jako snad všechny země světa, bojuje s covidem.

15.1.2021 v 5:22 | Karma: 28,80 | Přečteno: 984x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Jak jsem žádala o australské pasy pro děti

Chtěla jsem dětem tady v Austrálii vyřídit cestovní pasy. Netušila jsem ovšem, do jaké štrapáce se to pouštím. Nejdřív ze všeho se musela

16.12.2020 v 6:52 | Karma: 34,13 | Přečteno: 1323x | Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:30

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2102x
Žiju v Austrálii, kam mě osud před pár lety zavál.

E-kniha Ahoj, mami právě vyšla.

IG a FB pod názvem:   chodimhlavoudolu