Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Austrálie: Jak to bylo v autoservisu

Jsou čtyři stupně nad nulou. Pátek ráno. Vyjíždíme, já- řidička a můj školáček- prvňáček z garáže do kopečka na silnici. "Maminko, to auto má jakýsi divný zvuk." No asi se mu nechce. Mně také ne. Jedeme do školy. 

V Austráli je běžné, že děti vozí do školy autem rodiče anebo je přivážejí školní autobusy. Naše škola je pět kilometrů vzdálená od domova. Auto netúruju a nespěchám. Osmdesátka musí stačit. Sorry.

Červíček pochybností ale hlodá, a tak se na zpáteční cestě stavím v servisu, pro jistotu. A ještě že tak. Mechanik si bere zrcátko jak u zubaře, akorát tak třikrát větší, pak leze pod auto, pak chodí okolo auta, vše kontroluje.  Načež přichází s celým seznamem věcí, které potřebují vyměnit za nové! A prý: "Když už vyndám tohle, tak zrovna vyměním támhleto a taky toto!" Já se úplně zděsím a ptám se, jestli s tím vůbec ještě můžu aspoň trochu jezdit. Tedy do té středy, kdy přijdou (doufejme) náhradní díly a mohli by auto v servisu opravit. "No, jo, ale žádný velký trip bych s tím nedělal být váma. A pořád dolívat vodu." Ještě si to všechno vyfotil a zapsal. Koukám vyjeveně.

Auto

Do toho přijíždí dodávka. Vystupuje známý člověk! Hele, refrigerator man, člověk na ledničku.

"How are you?" zazubí se na mě ze známosti člověk na ledničku, tedy oficiálně elektrikář. Vypadá jako Burák z filmů o Bleskovi. Určitě mají stejné zuby a stejný výraz. I tu naivitu a tu Burákovu pověstnou dobráckost mají společnou. (Jestli nevíte, kdo je to Burák, zeptejte se svých dětí nebo vnoučat).

"No good, blbě," povídám já. "Look, koukněte," a ukazuju na zvednutou kapotu svého auta a na mechanika, který kolem něho kmitá a cosi si horlivě zapisuje do notýsku. "No jo," odpovídá "Burák", jak je člověk tady, tak se nemá dobře." Pokyvuju hlavou na souhlas. "Ale lednička pořád funguje," snažím se ho i sebe trochu potěšit. "That's a bonus." Zasměje se a ukáže zubiska.

Na jeho návštěvu a opravu ledničky nelze zapomenout. Lednička byla téměř nová. Pracovala dobře, až moc. Mraznička mrazila a mrazila, ač jsem teplotu neustále snižovala čudlíkem pro to určeným. Už jsem si nevěděla rady, teplota byla nastavena na minimum a mraznička mrazila tak silně, že zmrazila i půlku kuchyně. A pak nakonec  zamrznul i ten čudlík na regulaci. A to byl konec. Mráz se postupně šířil dál a dál od mrazáku do dalších bytových prostor, maloval obrazce na okna a já se obávala, že je to nějaká novodobá berla Mrazilka. Dětem jsem tak alespoň mohla názorně vysvětlit, že tak nějak to vypadá na Sibiři. Já ten výraz "zima jak na Sibiři" někdy  používám, i když je to tedy v Austrálii poněkud absurdní přirovnání. Ale kdo nezažil, tak neví, že i v Austrálii může být ukrutná zima.

Svou stížnost nad mrazící mrazničkou jsem přednesla přímo v obchodě, odkud nešťastná lednice pocházela. Po nutném vyplnění všech údajů, mých i lednice, se snad ještě letos dočkám nápravy a opravy. Doufám.

A opravdu. Po několika dnech přijíždí firma. Z auta vystoupí tehdy mně ještě neznámý elektrikář. Sympatický člověk. Popisuju mu své trable a on se po chvilce přemýšlení rozzáří jak žárovka a pronese: "Já myslím, že vím."

Paráda, máme vyhráno. Raduju se já.

A on vysvětluje dál. "Neptejte se mě proč. Vaše lednička nemá logiku. Ale nebojte, už jsem se s tím setkal."

Já nechápu. Moje lednička nemá logiku?

"OK," pokračuje. "Jak chcete ubrat mrazák, naštělujte si to v ledničce. A jakou  teplotu chcete v ledničce, naštelujte si ji v mrazáku. Jasný?"

Pravděpodobně se tvářím, že mi to moc jasný není, tak mi to pro názornost i předvede. Teď je mi to jasný. On se sice ještě párkrát podiví nad logikou výrobců této ledničky, ale nakonec je rád, že to byla jen taková prkotina. Dokonce mi ještě pomůže uložit zmražené věci zpět na místo. Oba pak máme pořádně zkřehlé prsty.

Při jeho odchodu si na něm ještě vyptám brožurku jeho firmy, kdyby náhodou se z mrazničky opět někdy stala berla Mrazilka.

No a teď tu oba, já i elektrikář, stojíme v autoservisu. Já už svůj "seznam oprav" mám.  Nasedám do auta a pomalu odjíždím. Ale ještě zaslechnu, jak on líčí mechanikovi svou potíž: "Nevrní jako dřív." A poplácává po kapotě svou bílou dodávku.

Autor: Hana Van Soest Jarocka | sobota 4.7.2020 10:01 | karma článku: 30,10 | přečteno: 1104x
  • Další články autora

Hana Van Soest Jarocka

Živočichové v australské domácnosti ale zvyknete si

Než usednu venku na zahradní křesílko, zvednu podušku. Musím se podívat, co kdyby pod ní něco bydlelo. Něco, co by mě mohlo kousnout, štípnout nebo bodnout do zadku. Je jistě krásné žít v souladu s přírodou, s rostlinami a

5.6.2021 v 10:33 | Karma: 43,28 | Přečteno: 8161x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Znásilnění v parlamentu (Austrálie)

„Bylo mi několikrát naznačeno, že jestli půjdu s incidentem na veřejnost, bude to mít vliv na mou kariéru.“

18.2.2021 v 4:13 | Karma: 27,08 | Přečteno: 1550x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

“Jste jeho Mother?” (Austrálie)

Volám na dané číslo. Automat se hlásí. “Zvolte jedničku, dvojku, trojku, až desítku.” Hluboký výdech. To chce trpělivost. Napiju se. Vyhlédnu z okna. Zatáhnu žaluzie. Po chvíli zazní: “Zvolte jedenáctku pro spojení s operátorem.”

17.2.2021 v 7:44 | Karma: 32,94 | Přečteno: 1390x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Austrálie. Jak jsem potkala třídní učitelku

Za čtrnáct dní nám to tu zase začne. Nový školní rok. Obchody už aktuálně zareagovaly a přišly s nabídkou školních potřeb. A rodiče chtě nechtě vyrazili na nákup pomůcek. I já samozřejmě.

21.1.2021 v 12:49 | Karma: 33,89 | Přečteno: 1488x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Covid update z Austrálie

Letní prázdniny jsou v plném proudu. Austrálie, tak jako snad všechny země světa, bojuje s covidem.

15.1.2021 v 5:22 | Karma: 28,80 | Přečteno: 984x | Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2102x
Žiju v Austrálii, kam mě osud před pár lety zavál.

E-kniha Ahoj, mami právě vyšla.

IG a FB pod názvem:   chodimhlavoudolu