Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vanuatu - Nechte mé zuby na pokoji!

Uvítací výbor na letišti sestává ze dvou spoře oděných domorodců stojících venku před letištní budovou. Jeden z nich duje na velikou mušli. Zálibně si je prohlížím.

V příletové hale vyhrává kapela. To se málokdy vidí. Většinou člověka "vítají" imigrační úředníci a celníci, byrokrati a jiné osoby, které vstřícnost a slušnost ke člověku nemají jaksi v popisu práce.

Ale tady turisty skutečně rádi vidí a vítají. Repertoár tohoto hudebního tělesa je pravda značně omezen, čehož si nemohu nevšimnout, neboť jsem se svým manželem poslední v dlouhé řadě  cestujících. Než nám tedy dají do pasu razítko, umím již několik vanuatských hitů.

Jeden z vlahých večerů trávíme s Freddym.  Freddy  je mladý kluk, živí se jako taxikář.  Když mu docházejí anglická slovíčka, začne se smát. Směje se často.

Bere nás  po práci s sebou. Chtěla jsem vidět, jak se zdejší lidé baví a co dělají po večerech. Jedeme tedy do centra  města.

Zastavujeme na udusané pláni u místního kulturního domu.

Za chvíli  je tma jako v pytli.

Pod přístřeškem z vlnitého plechu jsou na stolech nachystány místní pochutiny.

Freddy mi podává taro. Vzdáleně připomíná  náš brambor, říkám si, když ochutnám.

Kousek dál stojí jakási "šopa", kde  je několik Vanuaťanů a cosi tam drtí, rozmělňují a patlají.

"Kava," vysvětlí  Freddy stručně.

"Ach, toto je  pití  kavy!" vyjeknu já.  "Ne kávy, ale kavy, té drogy!"

No nazdar. Já věděla, že se Freddymu nedá věřit. No a teď to máme. On nás chce zdrogovat! A pak.....? Ani raději nemyslet!  Ustrašeně, ale hlavně pokud možno nenápadně se rozhlížím kolem sebe. Koho budu volat na pomoc, až ty tradiční  pohanské  orgie  začnou!?

A co jejich zvyk, že vdaným ženám vymlátí dva horní přední zuby, aby byl jejich statut hned na první pohled jasný. U nás  byly vdané ženy "začepené", na Vanuatu jim po svatbě  vyrazili přední zuby. A Freddy je dobře  informován. Ví, že jsem čerstvá novomanželka.  Co když  jsem tzv. ve špatnou dobu na špatném místě?

Žádné jiné turisty zde  nevidím. Samí místní chlapi (brrrr) !  Jen za pultem obsluhuje několik domorodých žen.

Freddy mi s úsměvem podává misku s kavou. Čeká, co na to řeknu. Koukám,  jak obsah misky  vylít! Ale dívá se. Nápoj vypadá jako bahno. Ochutnám.  Fuj, a i chutná jako bahno. Křiví se mi pusa, je to hořké až hrůza. Po chvíli mi dřevění jazyk.

Kava je nedílnou  součástí vanuatské kultury, každodenní večerní rituál. Kořeny rostliny kava-kava (pepřovník opojný)  se sklízejí mačetou, poté se nakrájejí a  rozdrtí, čímž se uvolní prvky  zvané kavalaktóny. Několik hodin se  rozdrcené kořeny máčí ve vodě nebo kokosovém mléce, pak se přecedí a je hotovo.  Při konzumaci nápoje  jdou látky přes stěnu žaludku do krve a pak se poměrně rychle dostávají do mozku.

V dobách, kdy  na Vanuatu zavítal  mořeplavec James Cook, to byly vanuatské panny, které  měly za úkol kořeny kavy rozžvýkávat, a pak je plivaly  do připravené nádoby.

Kava vyvolává  pocit  pohody a uvolnění,  navozuje pozitivní pohled na život. Ve větším množství ovlivňuje rovnováhu a stabilitu (podobně jako alkohol) a působí jako uspávadlo. Pití kavy je podle tradice dovoleno pouze mužům. U mě udělali výjimku, asi že nejsem místní.

Efekt uklidnění se prý dostaví asi za půl hodiny.  Já naopak vůbec klidná nejsem, jsem maximálně ve střehu a strnulým jazykem si nervózně přejíždím po zubech.

Snažím se splynout s okolím, což je samo o sobě absurdní. Jsem tu jediná běloška. Žvýkám taro. Tento zemák mi nejede. Přehazujeme si ho s manželem  doslova  jako horký brambor - ani jeden ho nechce jíst. Je obrovský a nepoživatelný.

Navíc všichni kolem plivou. To prý patří k věci. Bez plivání to nejde. Jsem zhnusena.

No ale co mi zbývá?  Piju to nedobré hořké  bahno, v puse, kterou už vůbec necítím,  převaluju  nejedlé taro a plivu kolem sebe jako o život.  Dá mi to práci, musím se soustředit, nemám trénink jako místní. Ale na to, že takhle flušu vlastně poprvé, mi to jde docela dobře, až se sama divím.

V  rámci pudu sebezáchovy jsem  tedy nucena  zapomenout  na své slušné vychování  a chovat se jako...................no jako  divoch. Ještě že mě tady nikdo nezná!

Začínám vidět  žluté  hvězdičky. Mnoho žlutých hvězdiček! Tancují  pěkně a spořádaně v kruhu.

"No jo, už jsem v limbu," pomyslím si.

Jsou na hezkém  modrém pozadí  a vypadají jako......? Jako vlajka EU!!! V limbu ještě nejsem, na oprýskané zdi přede mnou se skví namalovaná  vlaječka Evropské unie s nápisem, že na toto zařízení přispěla EU svými finančními prostředky! No to je ale překvapení. Kdo by to byl čekal!? Kus Evropy tady, na konci světa v dalekém Pacifiku?

To jsem ráda, že se EU stará o relaxační aktivity Vanuaťanů. Všichni jsme teď krááááááááásně uvolnění!

Večer končí happy endem. Na orgie nedošlo a i zuby mám stále všechny. V mém případě se nedostavil ani kýžený a slibovaný  dobrý  spánek.  V hotelovém pokoji těžko usínám a snadno se budím, jako vždy. Jen mé sny jsou jaksi divočejší!

 

 

Autor: Hana Van Soest Jarocka | pátek 13.11.2015 12:36 | karma článku: 19,80 | přečteno: 1162x
  • Další články autora

Hana Van Soest Jarocka

Živočichové v australské domácnosti ale zvyknete si

Než usednu venku na zahradní křesílko, zvednu podušku. Musím se podívat, co kdyby pod ní něco bydlelo. Něco, co by mě mohlo kousnout, štípnout nebo bodnout do zadku. Je jistě krásné žít v souladu s přírodou, s rostlinami a

5.6.2021 v 10:33 | Karma: 43,28 | Přečteno: 8161x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Znásilnění v parlamentu (Austrálie)

„Bylo mi několikrát naznačeno, že jestli půjdu s incidentem na veřejnost, bude to mít vliv na mou kariéru.“

18.2.2021 v 4:13 | Karma: 27,08 | Přečteno: 1550x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

“Jste jeho Mother?” (Austrálie)

Volám na dané číslo. Automat se hlásí. “Zvolte jedničku, dvojku, trojku, až desítku.” Hluboký výdech. To chce trpělivost. Napiju se. Vyhlédnu z okna. Zatáhnu žaluzie. Po chvíli zazní: “Zvolte jedenáctku pro spojení s operátorem.”

17.2.2021 v 7:44 | Karma: 32,94 | Přečteno: 1390x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Austrálie. Jak jsem potkala třídní učitelku

Za čtrnáct dní nám to tu zase začne. Nový školní rok. Obchody už aktuálně zareagovaly a přišly s nabídkou školních potřeb. A rodiče chtě nechtě vyrazili na nákup pomůcek. I já samozřejmě.

21.1.2021 v 12:49 | Karma: 33,89 | Přečteno: 1488x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Covid update z Austrálie

Letní prázdniny jsou v plném proudu. Austrálie, tak jako snad všechny země světa, bojuje s covidem.

15.1.2021 v 5:22 | Karma: 28,80 | Přečteno: 984x | Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2102x
Žiju v Austrálii, kam mě osud před pár lety zavál.

E-kniha Ahoj, mami právě vyšla.

IG a FB pod názvem:   chodimhlavoudolu